ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και επικοινωνίας (ΜΜΕ) αποτελούν μια από τις σημαντικότερες πηγές ενημέρωσης του κοινού γύρω από τα ζητήματα της αειφόρου ανάπτυξης (ΑΑ). Ως μορφή άτυπης εκπαίδευσης έχουν τη δυνατότητα να διαμορφώσουν την κοινή γνώμη, να αναπτύξουν στάσεις και να ενθαρρύνουν συμπεριφορές. Η διαμόρφωση ταυτότητας, σκέψης, στάσης εξαρτάται εν πολλοίς τόσο από το μορφωτικό κεφάλαιο όσο και το μιντιακό υλικό ανάγοντας έτσι τα media σε ένα σημαντικό παράγοντα κοινωνικοποίησης και προαγωγής της ενεργούς πολιτότητας.
Ταυτόχρονα τα ζητήματα αειφόρου ανάπτυξης χαρακτηρίζονται από ένα υποκειμενικό και αντιπαραθετικό χαρακτήρα λόγω της σχέσης τους με αξίες οικολογικές, οικονομικές και κοινωνικές. Ο τρόπος παρουσίασης και επεξεργασίας τους από τα ΜΜΕ, σε πολλές περιπτώσεις είναι επιλεκτικός και μονοδιάστατος, θέτοντας έτσι υπό αμφισβήτηση την αντικειμενικότητα και την εγκυρότητα των μηνυμάτων. Στα πλαίσια αυτά, η εκπαίδευση κρίνεται απαραίτητη για την ενίσχυση της κριτικής ικανότητας και ενημερωμένης συνειδητής διαμόρφωσης γνώμης από πλευράς του κοινού.
Η παρούσα εργασία επεξεργάζεται και αναλύει το ρόλο της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη (EAA) ως κοινωνικά κριτική μορφή εκπαίδευσης, στην ενίσχυση του γραμματισμού στα μέσα (media literacy) και ταυτόχρονα αναδεικνύει τη δυναμική των ΜΜΕ ως άτυπη μορφή εκπαίδευσης για τα ζητήματα της ΑΑ. H συνέργεια ανάμεσα στα δύο ενδυναμώνει τον πολίτη, με δεξιότητες κριτικής, συστημικής σκέψης και λύσης προβλήματος καθιστώντας τον έτσι ικανό να διερευνά, να ενημερώνεται, να κρίνει και στη συνέχεια να συμμετέχει ενεργά στις προσπάθειες αντιμετώπισης περιβαλλοντικών, κοινωνικών και οικονομικών ζητημάτων αειφόρου ανάπτυξης.
Λέξεις κλειδιά: Αειφόρος ανάπτυξη, εκπαίδευση, μέσα μαζικής ενημέρωσης και επικοινωνίας, μιντιακός γραμματισμός, κοινωνικά κριτική εκπαίδευση
Λήψη (clicks: 31)
Επιστροφή στα περιεχόμενα του Τόμου 8